یارانه جدید | واریز یارانه جدید

فردا یارانه جدید واریز می شود؟ | مبلغ یارانه جدید چقدر است

یارانه معیشتی اردیبهشت ماه فردا باید به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما اخبار رسیده به تجارت‌نیوز حاکی است که احتمالا تغییرات زیادی در یارانه اردیبهشت ماه اعمال می‌شود.

فردا یارانه جدید واریز می شود؟ | مبلغ یارانه جدید چقدر است
کدخبر : 840
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

یارانه جدید نوع دیگری از یارانه های پرداختی دولت است که طبق لایحه و بودجه ای که دولت تعیین می کند به مردم پرداخت می شود. همانند یارانه های دیگر، یارانه جدید نیز شامل تمامی افراد نمی شود و مشمولان یارانه جدید نیز توسط دولت تعیین می گردد. یارانه جدید در هر دوره برای کالای خاصی پرداخت می شود. و اینبار یارانه جدید نان یکی از واریزی هایی است که دولت تصمیم دارد آن را برای جبران گرانی های اخیر به مردم پرداخت کند. جزئیات تازه ای از یارانه جدید نان را در ادامه بخوانید.

 گویا قرار است مبلغ کلیه یارانه‌ها اعم از یارانه نقدی و معیشتی یکی شود و همه در قالب یک یارانه واحد به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما تغییرات جدید شامل چه مواردی است و یارانه جدید از چه زمان واریز می‌شود؟

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از وزارت کار، وزارت اقتصاد و سازمان هدفمندی یارانه‌ها گویای این مطلب است که مبلغ یارانه نقدی به زودی تغییر می‌کند. یک گمانه این است که تغییر مبلغ یارانه‌ها ممکن است از فردا ۲۰ اردیبهشت ماه اعمال شود و مردم فردا به جای یارانه معیشتی ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی، یارانه جدید دریافت کنند. گمانه دیگر این است که یارانه معیشتی فردا واریز نشود و یارانه جدید ظرف یک هفته آینده واریز شود.

قرار است ابراهیم رئیسی امشب در گفتگوی زنده خبری خود با مردم جزئیات این خبر را اعلام‌ کند.

از دیگر تغییراتی که در یارانه‌ها رخ می‌دهد تغییر شیوه دهک‌بندی مردم است. گویا وزارت کار در ماه‌های گذشته شناسایی دهک‌های جمعیتی و افراد واجد صلاحیت برای دریافت یارانه را آغاز کرده و اکنون به جمع‌بندی نهایی رسیده‌اند.

مبلغ یارانه جدید چقدر است؟

مبلغ یارانه جدید مشخص نیست اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد کلیه یارانه‌هایی که دولت تا کنون پرداخت کرده اعم از یارانه۸ نقدی، معیشتی، مناسبتی و یارانه نان با تجمیع می‌شود.

روز گذشته محسن رضایی اعلام کرد مبلغ یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان است. سه دهک اول جامعه یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌‌کنند و دهک چهارم و پنجم مشمول یارانه ۳۰۰ هزار تومانی می‌شوند.

البته محسن رضایی گفته بود که عدد نهایی یارانه‌ها هنوز نهایی نشده و منتظر نظرات کارشناسی هستند. گویا ظرف یک روز کارشناسان به نتیحه رسیدند و حالا قرار امشب نتیجه نظرات کارشناسی امشب توسط رئیس جمهور اعلام شود.

اما اگر مبلغ یارانه و دهک‌های مشمول آن بر اساس گفته محسن رضایی باشاد، تنها پنج دهک یارانه می‌‌گیرند و یارانه پنج دهک بالای جامعه قطع می‌شود. بر این اساس یک خانوار چهار نفره دهک اول، دوم و سوم ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و یک خانواده چهار نفره دهک چهارم و پنجم ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرند.

اما سایر یارانه‌ها از جمله یارانه نقدی، معیشتی، یارانه نان و گوشت و …. حذف می‌شود.

خبر مهم در مورد یارانه جدید نان

علی بهادری جهرمی گفت: نظام معیوب پرداخت یارانه‌ها باید اصلاح شود تا وقتی که اصلاح نشود تورم و سایر مسائل اتفاق می‌افتد بنابراین بیماری باید درمان شود. با اعدام چند قاچاقچی هیچ مشکلی رفع نمی‌شود و باید به صورت ریشه‌ای جلوی فساد را بگیریم.

وی افزود: به هیچ وجه قیمت نان برای مردم تا پایان سال تغییر نمی‌کند و رئیس‌جمهور اجازه گران شدن نان را نمی‌دهد.

تنها توضیحاتی که تاکنون درباره یارانه نان عنوان شده مربوط به توضیحات وزارت اقتصاد است. ابراهیم صیامی مدیرکل آینده‌پژوهی وزارت اقتصاد گفته «برای هر کد ملی یارانه نان ثبت می‌شود و با هر کارت بانکی امکان خرید نان وجود دارد. در این روش مردم به هنگام خرید نان، به همان قیمت قبلی پول پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند.»

نکته دیگری که صیامی به آن اشاره کرده سهمیه خرید نان است. او گفته «مزیت این کار این است که افرادی که بیش از الگو مصرف کنند باید الگوی مصرف را اصلاح یا به قیمت آزاد خریداری کنند. افرادی هم که مصرف آنها کمتر از الگوی استاندارد است پولی هم برای آنها می‌ماند.»

با حذف یارانه آرد، این نگرانی ایجاد شده است که قیمت نان سنتی افزایش پیدا کند. اما حالا وزیر اقتصاد از پرداخت یارانه نان خبر داده است. جزئیات پرداخت یارانه نان چیست؟ مبلغ یارانه نان چقدر است و به چه کسانی پرداخت می‌شود؟ 

به گزارش تجارت‌نیوز،‌ تنها توضیحاتی که تاکنون درباره یارانه نان عنوان شده مربوط به توضیحات وزارت اقتصاد است. ابراهیم صیامی مدیرکل آینده‌پژوهی وزارت اقتصاد گفته «برای هر کد ملی یارانه نان ثبت می‌شود و با هر کارت بانکی امکان خرید نان وجود دارد. در این روش مردم به هنگام خرید نان، به همان قیمت قبلی پول پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند.»

نکته دیگری که صیامی به آن اشاره کرده سهمیه خرید نان است. او گفته «مزیت این کار این است که افرادی که بیش از الگو مصرف کنند باید الگوی مصرف را اصلاح یا به قیمت آزاد خریداری کنند. افرادی هم که مصرف آنها کمتر از الگوی استاندارد است پولی هم برای آنها می‌ماند.»

جزئیات اجرای یارانه جدید نان

بر اساس توضیحاتی که تاکنون ارائه شده قیمت نان دو نرخی می‌شود و نان هم با قیمت یارانه‌ای یا سهمیه‌ای توزیع می‌شود و هم با قیمت آزاد و بدون سهمیه. هر خانوار و یا هر فرد سهمیه نان جداگانه‌ای دارد که می‌تواند ظرف یک ماه از آن استفاده کند. اما اگر خانواده‌ای مصرف بیش از این مقدار داشته باشد،‌ باید احتمالا نان را با قیمت آزاد خریداری کند.

این موضوع را وزارت اقتصاد هم تایید کرده چراکه صیامی در گفتگوی خود اعلام کرده که «افرادی که بیش از الگو مصرف کنند باید الگوی مصرف را اصلاح یا به قیمت آزاد خریداری کنند. افرادی هم که مصرف آنها کمتر از الگوی استاندارد است پولی برای آنها می‌ماند.»

بر این اساس می‌توان گفت سهمیه‌بندی و پرداخت یارانه نان مانند بنزین است که هر فردی سهمیه مشخصی در ماه دارد و می‌تواند این سهمیه را در ماه استفاده و یا آن را ذخیره کند. اما افراد اگر بیش از مقدار سهمیه مقرر بنزین مصرف کنند، باید آن را با نرخ آزاد خریداری کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان