رتبه بندی معلمان | رتبه بندی معلمان 1401

اهمیت رتبه بندی معلمان در جامعه | تاکید به اجرای رتبه بندی معلمان

حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی امام جمعه گناوه با اشاره به اینکه دغدغه معیشتی همه اقشار جامعه بخصوص معلمان را باید بیشتر دنبال و برطرف کنیم گفت: نباید بگذاریم دشمنان از مطالبه های به حق مردمی موج سواری کنند.

اهمیت رتبه بندی معلمان در جامعه | تاکید به اجرای رتبه بندی معلمان
کدخبر : 789
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

رتبه بندی معلمان یکی از طرح هایی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان در نظر گرفته شده است و البته افزایش حقوق نیز یکی از اهداف این طرح می باشد. تدوین طرح رتبه‌بندی معلمان از سال 1390 توسط آموزش و پرورش صورت گرفته و  لایحه‌ای اوایل تابستان سال ۹۲ توسط دولت به مجلس ارائه شد. بر اساس این لایحه در طرح رتبه بندی معلمان آن ها را  در چهار گروه طبقه بندی کرده و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می‌شود. در طرح رتبه بندی معلمان با توجه به بودجه ی موجود مبلغ حقوق معلمان افزایش پیدا می کند. اخرین خبری که در مورد رتبه بندی معلمان به گوش می رسد، تدوین آئین نامه این طرح است که به تازگی اجرا شده است.

امام جمعه گناوه یادآورشد: البته هدف معلمان و مشعلداران علم و آگاهی به سرانجام رساندن طرح رتبه بندی است که دولت و مجلس مجدانه تلاش می کند.

مهم ترین دغدغه مسئولان کشور

پیگیری مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و معلمان ، مهم ترین دغدغه مسئولان است و اگرچه دولت مردمی در این زمینه تلاش های زیادی صورت داده  اما باز هم گرانی ها  فشار مضاعفی بر مردم و بخصوص قشر کم درآمد شده است.

 وضعیت رتبه بندی معلمان به کجا رسید

وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، گفت: آیین‌نامه رتبه بندی در اختیار نهادهای مربوطه از جمله سازمان برنامه و بودجه و اداری استخدامی قرار گرفته است تا اظهار نظر کنند و از همین هفته در جلسات کمیسیون دولت بررسی خواهد شد.

نوری درباره آمادگی جسمانی و تربیت بدنی دانش‌آموزان نیز گفت: یک استراحتی به بچه ها می‌دهیم و از اول تیرماه پایگاه‌های تابستانی آغاز به کار می‌کنند؛ این پایگاه‌ها در حوزه تربیت‌بدنی، پرورشی و ترمیم جاماندگی‌های آموزشی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: حضور در فضای مجازی هر سال، دو تا سه ماه دانش آموزان را با تأخیر در یادگیری مواجه می‌کند که برای این موضوع هم در دو بستر شبکه شاد و بستر آموزش حضوری برای مناطق محروم اقدام می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که افزایش شهریه مدارس غیردولتی تا ۳۵ درصد را تأیید می‌کنید؟، گفت: بحث شهریه مدارس غیردولتی بر اساس سازوکاری تعیین می‌شود و تاکید ما این بوده که این رقم را چه در بخش شهریه ثابت و چه فوق برنامه اعلام کنند، همانند سال های گذشته نباشد که شهریه را اعلام می‌کردند اما مقدار بالاتری از خانواده ها گرفته می‌شد.

وی درباره بخشنامهای تحت عنوان سرایدار شدن معلمان، گفت: این یک کار سلیقه‌ ای بود، معلم معلم است و سرایدار هم سرایدار است و به دنبال آن هستیم تعدادی سرایدار استخدام کنیم که رئیس جمهور دستورش را در دولت داده است و در حال پیگیری هستیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره بیمه طلایی فرهنگیان اظهار کرد: کارهایش در حال انجام است و قطعا از این بیمه خیلی بهتر است.

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش به تفاوت‌های آنچه در لایحه رتبه‌ بندی معلمان تدوین شده با آنچه در قانون رتبه‌بندی معلمان تصویب شده پرداخت و اظهار کرد: در لایحه رتبه‌بندی، معلمان شاغل در پست‌های اداری مشمول نبودند، ولی در قانون شامل همه معلمان می‌شود.

وی ادامه داد: در لایحه، عنوان رتبه‌ها وجود نداشت فقط اعداد رتبه وجود داشت، ولی در قانون عنوان رتبه‌ها اضافه شده است

ستاری‌فرد اضافه کرد: در لایحه درصد افزایش حقوق ٢٥ درصد میانگین، ولی در قانون ٤٥ تا ٩٠درصد است.

وی با بیان اینکه در لایحه حداقل سنوات مشمولین ۲ سال بوده و نومعلمان حذف می‌شدند، گفت: در لایحه فاصله کسب هر رتبه ۶ سال، ولی در قانون به ۵ سال تغییر یافته است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در قانون، سنوات ارفاقی برای معلمان عشایری، روستایی، استثنایی، نخبگان و ابتدایی به ازای هر سال خدمت، ٣ ماه کسر می‌شود.

وی با بیان اینکه در لایحه حداقل سنوات مشمولین ۲ سال بوده و نومعلمان حذف می‌شدند، گفت: در لایحه فاصله کسب هر رتبه ۶ سال، ولی در قانون به ۵ سال تغییر یافته است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در قانون، سنوات ارفاقی برای معلمان عشایری، روستایی، استثنایی، نخبگان و ابتدایی به ازای هر سال خدمت، ٣ ماه کسر می‌شود.

تدوین آئین نامه رتبه بندی معلمان به کجا رسید؟

محمدرضا احمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت تدوین آئین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان از سوی دولت، گفت: پس از تصویب این قانون در مجلس و ابلاغ آن برای اجرا به دولت قوه مجریه پیش‌نویس این آئین‌نامه را تدوین کرده است.

وی ادامه داد: روز یکشنبه گذشته نیز مسئولان وزارت آموزش و پرورش با حضور در مجلس متن این آئین‌نامه را برای اعضای کمیسیون آموزش تشریح کردند که از نظر اعضای کمیسیون ایراداتی وجود داشت که باید برطرف شود.

نماینده رشت در مجلس با بیان اینکه باید به سرعت این آئین‌نامه از سوی وزارت آموزش و پرورش تدوین و برای تصویب به هیات‌ وزیران ارسال شود، اضافه کرد: این آئین‌نامه باید بگونه‌ای تدوین شود که فرهنگیان از مزایای رتبه‌بندی به خوبی استفاده کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: باید در آئین‌نامه تدوین شده شرایط بگونه‌ای باشد که بحث علمی، جامع‌نگری و صلاحیت معلمان درنظر گرفته شود تا شاهد ارتقا شغلی این قشر زحمتکش در کشور باشیم.

احمدی با بیان اینکه قطعاً مجلس برای معیشت فرهنگیان اهمیت قائل است، اظهار کرد: باید آئین‌نامه قانون رتبه‌بندی به‌گونه‌ای باشد که کف افزایش حقوق معلمان طبق این قانون ۴۵ درصد باشد.

زمان اجرای رتبه بندی معلمان

صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش عصر امروز در همایش مدیران آموزش و پرورش استان‌های قطب ۲ کشور درباره تبیین استقرار نظام رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: موضوع رتبه‌بندی معلمان از دهه ۷۰ همواره مطرح بود و این موضوع همیشه در میان اصحاب و صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت با هدف اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر شایستگی‌هایی که تعریف شد و ارتقای نظام تعلیم و تربیت مطرح شده است.

وی گفت: این موضوع تا آنجا ادامه پیدا کرد که در نهایت در قانون ششم توسعه، مجلس دولت را مکلف به تدوین نظام رتبه‌بندی معلمان کرد که دولت‌ دوازدهم به آن عمل نکرد تا در واپسین روزهای دولت وقت، لایحه‌ای تحت این عنوان به مجلس تقدیم شد که مرکز پژوهش‌های مجلس در آن زمان ایرادات متعددی را به آن وارد کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در ابتدا دولت سابق برای این لایحه بودجه مشخصی پیش‌بینی نکرده بود و در کنار ۱۵ موضوع دیگر بندی از بودجه را قرار داده بود که سهم این قانون از بودجه در آن مشخص نبود که در مکاتبه‌ای که در همان زمان میان کمیسیون آموزش مجلس و سازمان برنامه بودجه دولت بار مالی آن را ۲۰ هزار میلیارد تومان برای سه سال درنظر گرفته بود که رقم ناچیزی بود.

ستاری‌فرد بیان کرد: پس از استقرار دولت جدید مقرر شد که بودجه این قانون در لایحه بودجه گنجانده شود که دولت برای اجرای آن از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳۸ هزار میلیارد تومان را در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش به دنبال مطالبات فرهنگیان است و زمان بسیار زیادی را برای همگام کردن سازمان برنامه بودجه و اداری استخدامی برای اجرای این قانون کرد، عنوان کرد: در نهایت با تلاش‌های بسیار قانون رتبه‌بندی معلمان در ۲۳ اسفندماه توسط مجلس ابلاغ شد و پس از آن آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی که در آن سعی شده بود نظرات همه محققان، پژوهشگران و اصحاب تعلیم و تربیت گنجانده شود، در تاریخ ۲۳ فروردین به دولت تقدیم شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان