قیمت گوشت | قیمت گوشت افزایش

افزایش باورنکردنی قیمت گوشت | قیمت گوشت گران شد

قیمت انواع گوشت قرمز امروز چهارشنبه ۱۵ تیر نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشته است. هر کیلو راسته با استخوان گوسفندی چند؟

افزایش باورنکردنی قیمت گوشت | قیمت گوشت گران شد
کدخبر : 2688
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت گوشت به حدی نرسید که عموم مردم بتوانند آن را تهیه کنند. ولی دولت در این زمینه بیکار ننشست و برای پایین آوردن قیمت گوشت و خرید گوشت توسط اکثریت مردم، اقدام به راه اندازی مراکز دولتی عرضه گوشت کرد. در این مراکز قیمت گوشت از قیمت بازارز پایین تر بود.قیمت گوشت همزمان با کالاهای دیگر نیز افزایش داشته است. برای اطلاع از قیمت گوشت امروز ادامه خبر را بخوانید.

قیمت گوشت قرمز در ۱۵ تیر ۱۴۰۱ به شرح زیر است (قیمت‌ها به تومان از سایت تحلیل بازار):

راسته با استخوان گوسفندی

۱۵۹,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۷۲,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۵۸,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۱۶۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۶۵,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۳۳,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۷,۰۰۰

گردن گوساله

۱۲۹,۰۰۰

قلم گوساله

۱۶,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۳۱,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۶۳.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۸۹,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۲۸.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۲۹,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۱۳۵,۰۰۰

پرمصرف‌ترین گوشت قرمز در ایران کدام است؟

آمار و ارقام نشان می‌دهد که بیش از ۵۳ درصد گوشت قرمز مصرفی ایرانیان طی یک سال، گوشت گاو و گوساله بوده است.

به نقل از بازار، آمار سالانه کشتار دام در کشتارگاه‌های کشور حکایت از این دارد که گوشت گاو و گوساله با ٣٣۶ هزار تن عرضه در سال ۱۴۰۰ معادل ۵٣.٨ درصد از وزن کل گوشت قرمز مصرف شده در ایران را به خود اختصاص داده است.

بر اساس نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران، وزن گوشت قرمز تولیدی انواع دام‌های ذبح شده در کشتارگاه‌های کشور در سال ١۴٠٠ حدود ۶٢۴ هزار تن بوده که سهم گوشت گاو و گوساله با ۳۳۶ هزار تُن، بیش از سایر انواع دام بوده است.

در این آمار، گوشت گوسفند و بره با ٢٣٨ هزار تن معادل ۳۸.۱ درصد، بز و بزغاله با ٣٨ هزار تن معادل ۶.۲ درصد و سایر انواع دام با ١٢ هزار تن معادل ۱.۹ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند.

گوشت قرمز؛ همچنان گران

به نقل از همشهری‌آنلاین، همزمان با تخم‌مرغ، گوشت قرمز هم در ماه‌های اخیر نوسان قیمت زیادی داشته، هرچند جهت حرکت پیکان قیمت این کالا در مقطعی رو به پایین بوده اما همچنان قیمت‌های بازار با قدرت خرید بخش زیادی از مصرف‌کنندگان متناسب نیست.

در خردادماه گوشت قرمز گوساله و گوسفندی هر دو در مقاطعی کاهش قیمت داشتند و گوشت گوسفندی به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان این کالا کاهشی تا ۳۰ هزار تومان در هر کیلوگرم را نیز شاهد بود که دلیل آن نبود استقبال مصرف‌کنندگان اعلام شد.

آخرین قیمت اعلام شده برای هر کیلو شقه گوسفندی ۱۵۵ هزار تومان و برای هر کیلو ران گوساله ۱۷۰ هزار تومان بوده است که همچنان برای بخش زیادی از مردم گران محسوب می‌شود.

این در حالی است که شرایط گوشت نیز از جهت تولید مازاد بر نیاز همانند تخم مرغ است اما مصرف‌کنندگان از این تولید بیش از تقاضا سودی نمی‌برند.

در خرده‌فروشی‌ها هر کیلو راسته با استخوان گوسفندی ۱۶۰ هزار تومان، هر کیلو ران گوسفندی ۱۷۵ هزار تومان، هر کیلو سردست گوسفندی ۱۳۵ هزار تومان و هر کیلو کف‌ دست با ماهیچه ۱۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. برای هر کیلو سردست گوساله قیمت ۱۷۰ هزار تومان، قلوه‌گاه گوساله ۱۴۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

مرغ؛ هر روز یک قیمت

نوسان قیمت مرغ از دیگر اقلام پروتئینی بیشتر بوده است. این کالا که دولت برای هر کیلو گرم آن قیمت ۶۰ هزار تومان تعیین کرده تا مدت‌ها بعد از اعلام این نرخ، زیر قیمت مصوب در بازار به فروش می‌رسید و کاهش تقاضا اجازه رشد قیمت را به آن نمی‌داد، در نتیجه تولیدکنندگان با اتخاذ سیاست کاهش جوجه‌ریزی تلاش کردند از افت بیشتر قیمت در بازار جلوگیری کنند.

در خرداد ماه در میادین میوه وتره‌بار نیز هر روز قیمت جدیدی برای مرغ اعلام می‌شد که از ۴۰ تا ۴۸ هزار تومان متغیر بود.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در حال حاضر آخرین قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار حدود قیمت مصوب یعنی ۶۰ هزار تومان است و در صورت قطعه بندی قیمت تا ۷۵ هزار تومان نیز بالا می‌رود.

هر کیلو ران مرغ بدون پوست در حال حاضر بین ۶۳ تا ۶۵ هزار تومان و هر کیلو سینه مرغ کامل ۷۶ تا ۷۸ هزار تومان قیمت دارد.

قیمت هرکیلو شقه گوسفندی ۱۵۵ هزارتومان، قلوه‌گاه گوسفندی ۱۴۰ هزارتومان، سردست و گردن گوسفندی ۱۵۵ هزارتومان، ران گوسفندی ۱۸۰ هزارتومان، راسته و ماهیچه گوسفندی بیش از ۲۰۰ هزارتومان و ران گوساله ۲۱۰ هزارتومان است.

به گزارش ایسنا براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران؛ قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.

افزایش قیمت گوشت قرمز و رسیدن آن به بیش از ۲۰۰ هزارتومان از ماه‌های گذشته در حالیست که مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور می‌گوید با وجود افزایش قیمت همه مولفه‌های تولید قیمت دام زنده نه تنها افزایش معقولی نداشته بلکه از اسفند ماه سال گذشته روند نزولی نیز به خود گرفته است و با وجود اینکه عرضه دام زیر قیمت واقعی اتفاق افتاده و صادرات هم ممنوع است، اما گوشت قرمز همچنان با قیمت‌های بالا به دست مردم می‌رسد؛ که این موضوع حاکی از عدم وابستگی قیمت گوشت به دام زنده در شرایط کنونی است.

علی اصغر ملکی  از کاهش ۳۰ هزار تومانی نرخ گوشت گوسفندی در یکماه اخیر خبر داد و گفت: گوشت قرمز بیشتر از هر کالای دیگری روند کاهش نرخ را تجربه کرده است.

وی اضافه کرد: دلیل این اتفاق، کاهش قدرت خرید مردم و کاهش تقاضا برای این کالا است.

ملکی گفت: نرخ گوشت گوسفندی در یکماه اخیر روند کاهشی داشته و حدود ۳۰ هزار تومان در این مدت کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: نرخ هر کیلوگرم شقه بره ماده گوسفندی بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است.

ملکی ادامه داد: همچنین نرخ هر کیلوگرم شقه بدون دنبه گوسفندی نر بین ۱۷۰ تا ۱۷۵ هزار تومان است.

وی درباره اینکه پیش‌بینی می‌کنید در روزهای آینده چه اتفاقاتی برای بازار گوشت رخ دهد؟، گفت: قابل پیش‌بینی نیست که چه اتفاقی خواهد افتاد. با توجه به گرمایش هوا و شرایط حاکم بر بازار فعلاً همه چیز در راستای کاهش نرخ هاست.

در هفته‌ای که گذشت قیمت گوشت به روند افزایشی خود با سرعت بیشتری ادامه داد. چنان‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد در این هفته هر کیلوگرم گوشت قرمز حداقل حدود ۲۰ هزار تومان رشد نرخ را تجربه کرد.

گرچه نرخ دام زنده مدت‌هاست روند ثابتی دارد، اما این امر هم منجر به توقف تورم و گرانی گوشت نشد. بدین ترتیب آن‌طور که فعالان صنفی می‌گویند بسیاری از دامداران در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند. این امر پیش از هر موضوعی ریشه در کمبود نهاده‌های دامی و البته افزایش نرخ آن دارد.

در همین زمینه مدیرعامل اتحادیه دام سبک به دیده‌بان ایران اعلام کرد: قیمت غلات به‌عنوان خوراک اصلی دام روند افزایشی به خود گرفتند و بالاتر از نرخ تورم (نقطه به نقطه و سالانه) بودند. این در حالی است که افزایش قیمت دام سبک حتی به نرخ شاخص هم نرسید. از این رو بسیاری از دامداران سبک ورشکسته شدند و دام‌های مولد را روانه کشتارگاه‌ها کردند.

افشین صدر دادرس با اشاره به افزایش هفتگی قیمت گوشت این را هم افزود که دولت تلاشی برای کنترل بازار گوشت انجام نمی‌دهد.

نهاده‌های وارداتی بازار گوشت را کنترل می‌کند؟

بعد از رکوردشکنی قیمت گوشت در هفته جاری، دیروز مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان از پهلوگیری چهار فروند کشتی حامل نهاده‌های دامی در بندر امام خمینی (ره) خبر داد.

بر اساس اعلام حمید بدوی، این کشتی‌ها حامل ۱۲۵ هزار تن ذرت و ۱۳۰ هزار تن کنجاله سویا در مجموع ۲۵۵ هزار تن نهاده هستند که از کشور‌های برزیل و آرژانتین وارد کشور شده‌اند.

حال به نظر می‌رسد دولت با واردات این نهاده‌ها قصد دارد کنترل بازار گوشت را در دست بگیرد. اما پس از حذف ارز ترجیحی، به نظر می‌رسد این نهاده‌ها هم با منشأ ارز نیمایی وارد کشور شده‌اند.

بدین ترتیب بدیهی است که تولیدکنندگان برای خرید آن باید متناسب با قیمت ارز نیمایی هزینه کنند که تفاوت چشمگیری با نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز ترجیحی دارد. حتی اگر این نهاده‌ها بدون واسطه و دلال به دست تولیدکننده نهایی برسند، مابه‌التفاوت موجود در نرخ ارزها، شوک قیمتی را بر جای می‌گذارد.

از سوی دیگر، کاهش مصرف گوشت و کمبود نهاده پیش از این تأثیر خود را روی فعالیت دامداران گذاشت. چنانکه طبق پیگیری‌ها برخی از آن‌ها ورشکسته شده‌اند. حال با توجه به کاهش تولید، بدیهی است که قیمت گوشت در هفته‌های پیش رو به روند صعودی خود ادامه دهد. به‌ویژه آنکه به نظر می‌رسد دولت برنامه جدی برای کنترل بازار ندارد. امری که در نرخ تورم منتشرشده در خرداد نمایان شد.

قیمت گوشت در بازار چند؟

بررسی تجارت‌نیوز از سطح خرده‌فروشی‌ها نشان می‌دهد که قیمت گوشت در انواع مختلف آن دیگر بالای ۲۰۰ هزار تومان است. گرچه در مناطق مختلف کشور و پایتخت قیمت‌ها متفاوت است، اما در ادامه میانگینی از قیمت‌ها درج می‌شود.

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده امروز سوم تیر ۱۴۰۱ هر کیلوگرم گوشت گوسفندی خورشتی بی‌استخوان ۲۰۶ هزار تومان قیمت دارد. گوسفندی راسته با استخوان ۱۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت گوشت گوسفندی راسته بدون استخوان در هفته جاری تا ۲۵۰ هزار تومان هم پیش رفت.

راسنه پاک‌کرده گوساله هم‌اکنون در هر کیلو ۲۲۰ هزار تومان قیمت دارد. چرخ‌کرده مخلوط نیز بالاتر از ۱۷۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. ماهیچه پلویی نیز تا ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافت.

آیا با توجه به این رکوردشکنی‌ها و واردات نهاده‌های جدید می‌توان به بازگشت قیمت گوشت امید داشت؟

تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نهاده دامی

به نقل از مهر، عباس پاپی‌زاده ظهر سه‌شنبه در حاشیه اجلاسیه نخستین کنگره ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبارات بخش راه عشایری افزایش یافته است، اظهار کرد: این در حالی است که سال گذشته به ۳۱ استان کمتر از ۲۳ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه تخصیص داده شد.

وی با اشاره به افزایش اعتبارات حوزه عشایری، عنوان کرد: بودجه تأمین آب برای عشایر نسبت به سال گذشته حدوداً چهار برابر شده است.

رئیس سازمان امور عشایری کشور به سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و ادامه داد: در این سفر ۱۴۰ میلیون تومان به حوزه عشایری استان اعتبار تخصیص داده شد.

پاپی‌زاده شهدای جامعه عشایری را سند فداکاری، ایثار و از خود گذشتگی عشایر دانست و مطرح کرد: عشایر در حوزه اقتصادی کشور نقش مهمی برعهده دارند.

تولید ۳۵ درصد از صنایع دستی توسط عشایر کشور

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد از گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می‌شود، اعلام کرد: این مهم تأثیر بسزایی در جلوگیری از خروج ارز از کشور دارد چرا که کشور در تولید گوشت قرمز خودکفا نشده است.

رئیس سازمان امور عشایری کشور ادامه داد: ۳۵ درصد از صنایع دستی کشور نیز توسط عشایر تولید می‌شود که این تولیدات فرهنگ و سنت ایران را به سراسر جهان معرفی می‌کند.

پاپی‌زاده با بیان اینکه تولید صنایع دستی در بالا رفتن توان اقتصادی این قشر و کشور مؤثر است، گفت: گلیم، فرش و گبه از جمله صنایع دستی عشایر هستند که در جهان شهرت دارد.

وی با اشاره به توزیع ۱۲۰ هزار تن نهاده دامی در بین عشایر در سال ۹۹، اعلام کرد: این مهم در سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان امور عشایری کشور به دام دار کارت‌ها اشاره کرد و افزود: این کارت در اختیار عشایر، تولید کنندگان گوشت قرمز و دامداران قرار گرفته است که ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تأمین نهاده دامی در قالب این کارت‌ها تخصیص یافته است.

توزیع روزانه ۶۰ تن گوشت در پایتخت

به نقل از خبرنگاران‌جوان، مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: علی رغم توزیع ۶۰ تن گوشت منجمد در تهران و روند کاهشی قیمت دام، نرخ گوشت همچنان بالاست.

افشین صدردادرس گفت: علی رغم توزیع روزانه ۶۰ تن گوشت منجمد در تهران، قیمت همچنان بالاست که این امر بیانگر سودجویی دلالان و واردکنندگان است چرا که منافع واردکنندگان در خدمت واردات گوشت است.

به گفته او، قیمت کنونی هر کیلو بره نر ۶۵ تا ۷۰ هزارتومان و میش ۲۵ تا ۳۰ هزارتومان است که براین اساس باید هر کیلو گوشت حداکثر ۱۵۰ هزار تومان و گوشت چرخ کرده ۷۰ هزار تومان در بازار توزیع شود که متاسفانه گوشت بالای ۲۰۰ هزار تومان و گوشت چرخ کرده ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان عرضه می شود که این موضوع ارتباطی به دامدار ندارد.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک‌گفت: بنابر گزارش اعلامی استان های غربی بین ۴ تا ۵ میلیون راس دام آماده عرضه در این استان هاست که به دلیل شرایط خشکسالی، نبود علوفه در مرتع و کاهش تقاضا در بازار هر چه سریع تر باید از این استان ها خارج شود.

بنابر آمار اعلامی اتحادیه و تشکل‌های تولیدی سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور است که طی سال های قبل ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن از طریق تولید داخل و مابقی واردات تامین می شد که با افزایش بهره وری و تولید در داخل دیگر نیازی به واردات نداریم.

افشین صدردادرس گفت: علی رغم توزیع روزانه ۶۰ تن گوشت منجمد در تهران، نرخ همچنان بالاست که این امر بیانگر سودجویی دلالان و واردکنندگان است چرا که منافع واردکنندگان در خدمت واردات گوشت است.

به گفته او، نرخ کنونی هر کیلو بره نر ۶۵ تا ۷۰ هزارتومان و میش ۲۵ تا ۳۰ هزارتومان است که براین اساس باید هر کیلو گوشت حداکثر ۱۵۰ هزار تومان و گوشت چرخ کرده ۷۰ هزار تومان در بازار توزیع شود که متاسفانه گوشت بالای ۲۰۰ هزار تومان و گوشت چرخ کرده ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود که این موضوع ارتباطی به دامدار ندارد.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک‌گفت: بنابر گزارش اعلامی استان‌های غربی بین ۴ تا ۵ میلیون راس دام آماده عرضه در این استان هاست که به دلیل شرایط خشکسالی، نبود علوفه در مرتع و کاهش تقاضا در بازار هر چه سریع تر باید از این استان‌ها خارج شود.

بنابر آمار اعلامی اتحادیه و تشکل‌های تولیدی سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور است که طی سال‌های قبل ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن از طریق تولید داخل و مابقی واردات تامین می‌شد که با افزایش بهره‌وری و تولید در داخل دیگر نیازی به واردات نداریم.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان