قیمت خودرو | قیمت خودرو کاهش

نوسانات قیمت خودرو ادامه دار است | اسرار گرانی قیمت خودرو فاش شد

اگرچه متولیان وعده کنترل قیمت خودرو در بازار را داده بودند اما قیمت این محصول بی توجه به اظهارات، راه خود را می رود؛ تا جاییکه فاصله قیمت کارخانه و بازار بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان شده است.

نوسانات قیمت خودرو ادامه دار است | اسرار گرانی قیمت خودرو فاش شد
کدخبر : 240
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

قیمت خودرو در سال جدید با افزایش شدیدی روبرو شده است. مسئولان نتوانستند راهکاری برای کاهش قیمت خودرو ارائه دهند. به گفته مسئول مربوطه افزایش قیمت خودرو به دلیل ناتوانی در حجم تولید بوده و به تناسب آن تعداد متقاضیان نیز بالا بوده است. قیمت خودرو در روزهای پایانی فروردین همچنان روند صعودی خود را در پیش گرفته تا جایی که منجر به افزایش قیمت خودرو کارکرده نیز شده است. از طرفی گروه صنعتی ایران خودر و سایپا نیز تصمیم به حذف قرعه کشی خودرو گرفتند. باید دید این اتفاق چه تاثیری بر قیمت خودرو می گذارد.

خودرو در ایران به دلیل تولید و عرضه کم، از یک کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و کوچک‌ترین خبری چه مثبت و چه منفی، روی این بازار تأثیر می‌گذارد؛ در همین رابطه نیز از ابتدای سال جاری بازار خودرو متأثر از انتشار اخباری از جمله تداوم ممنوعیت واردات خودرو، عدم حذف قرعه کشی، کاهش عرضه، طولانی شدن روند مذاکرات و … دچار نوسان قیمتی شد.

آنطور که فعالان بازار می‌گویند، قیمت خودروهای داخلی چه نو و چه کارکرده طی یک ماه گذشته بین ۱۰ تا ۱۳ درصد افزایش قیمت خورده‌اند و مصرف کنندگان نیز به امید کاهش قیمت و البته کاهش قدرت خرید، از بازار خارج شده‌اند.

 

این وضعیت تا جایی جلو رفته که فاصله قیمت کارخانه و بازار در اغلب دستگاه‌ها صد میلیون تومان را نیز رد کرده است؛ به عنوان نمونه اگرچه پژو پارس LX در کارخانه ۱۷۶ میلیون تومان است اما در بازار نزدیک به ۳۸۰ میلیون تومان معامله می‌شود. همچنین دنا معمولی در کارخانه ۲۰۵ میلیون تومان قیمت دارد اما در بازار ۳۸۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. برخی خودروهای مونتاژی هم مثل هایما S7 اکنون در مرز 1 میلیارد تومان هستند.

فعالان بازار می‌گویند که در حال حاضر مشتری در بازار نیست اما قیمت‌های اعلامی از سوی فروشندگان بالاست زیرا می‌دانند که شرکت‌ها نمی‌توانند نیاز بازار را تأمین کنند و واردات هم معلوم نیست چه زمانی آزاد شود؛ بنابراین توصیه آنها برای بهبود فرایند بازار افزایش عرضه است.

این وضعیت در حالیست که آبان ماه سال گذشته سید رضا فاطمی امین وزیر صمت وعده کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد را تا پایان سال ۱۴۰۰ داده و نهم آبان ماه ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که «موج جدید افزایش تولید خودرو از دو هفته آینده آغاز خواهد شد و مردم آن را خواهند دید.»

 

 قرعه کشی دردی از گرانی قیمت خودرو دوا نکرد!

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌ داران خودرو تهران، به ثبات قیمت‌ها و عدم وجود تقاضای کاذب در چند هفته اخیر اشاره کرد و افزود که اگر خودروسازان نیز خودرو‌های بیش‌تری را به بازار عرضه می‌کردند، قیمت‌ها تا حدودی کاهش می‌یافت. وی نوسانات ارزی ناچیز در ماه‌های اخیر را نیز دلیلی بر ثبات قیمت خودرو دانست؛ اما قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت و یا ستاد تنظیم بازار را بی‌تاثیر شمرد.

موتمنی دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها را، عدم تامین نیاز بازار دانست و افزود که ثبت‌نام و قرعه‌کشی خودرو کافی نیست و تنها باعث سود‌های گزاف دلالان می‌شود.

او می گوید که دلالان با ثبت‌نام، خودرو را به قیمت کارخانه می‌خرند و سپس با قیمت بازار به فروش می‌رسانند و بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد سود می‌کنند. در نتیجه مصرف‌کنندگان واقعی مجبورند با قیمتی بسیار بیش‌تر از کارخانه خرید کنند.

هم اکنون اگر بخواهیم یک پراید دست دوم خریداری کنیم باید برای سال ۹۹ بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان هزینه کنیم؛ یا اگر بخواهیم یک پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بخریم برای مدل ۹۹ باید حدود ۲۵۰ میلیون هزینه کنیم که مدل صفر کیلومتر آن با قیمت ۲۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

آنطور که نمایشگاه داران خودرو می گویند تنها یک درصد از متقاضیان قرعه‌کشی خودرو، مصرف‌کننده واقعی هستند.کارشناسان صنعت خودرو از خودروسازان بابت عرضه نکردن خودرو‌ها گله دارند که با وجود افزایش قیمت، میزان عرضه خودرو افزایش نیافته است.

قیمت خودرو

لطف‌الله سیاهکلی درباره وضعیت قیمت خودرو‌های خارجی و دسته‌دوم قدیمی در سایت‌های فروش خودرو گفته بود نگاه به قیمت خودرو‌ها در این سایت‌ها نشان‌دهنده یک آشفتگی کامل در بازار خودروی خارجی است؛ به طوری که خودرو‌های خارجی مستهلک و حتی اسقاطی را با چند برابر قیمت واقعی عرضه می‌کنند.

این نماینده مجلس گفته بود برای حل مشکل آشفتگی قیمت به ویژه در حوزه خودرو‌های مستعمل و دسته ۲ باید به موضوع واردات خودروی خارجی بها داده شود. چرا که شرایط فعلی فقط به نفع دلال‌هایی است که خودرو‌های قدیمی را بازسازی کرده و چند برابر سود می‌کنند.

 وقتی به سایت‌های فروش خودرو نگاه می‌کنیم، می‌بینیم یک خودروی تولید ۴۰ سال قبل را با اسم تمیز و در حد صفر بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان عرضه می‌کنند؛ در شرایطی که همین خودرو در یک سایت معتبر فروش خودروی دسته دوم خارجی هزار یورو قیمت خورده که قیمت آن به پول ما حدود ۳۰ میلیون تومان می‌شود.

طبق گفته‌های رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران، خودرو‌های صفر کیلومتر دست دلالان است و در نمایشگاه‌ها، با توجه به ممنوعیت واردات، تنها خودرو‌های کارکرده عرضه می‌شوند.

از طرفی خلخالی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت می گوید راه نجات صنعت خودرو آزادسازی واردات خودرو است؛ این کارشناس صنعت خودرو می گوید در صورت آزادسازی واردات خودرو، با متعادل شدن قیمت ماشین‌های خارجی در بازار، به طور حتم، قیمت خودروهای داخلی نیز متعادل خواهد شد.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۰، نوسان نرخ ارز، کاهش تولید خودرو‌های داخلی و نیز، شیوه دستوری قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت، بیش از هر زمان دیگری موجب صعودی شدن قیمت روز خودرو در بازار شده است.حالا خریدار خودرو چشم‌انتظار کاهش قیمت است و فروشنده به تداوم صعودی شدن قیمت‌ها می‌اندیشد. سیگنال گرانی، همچنان بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده است. اگر وعده‌ها به سرانجام برسد، اما اوضاع فرق خواهد کرد.

قیمت خودرو

در این باره که قیمت خودرو در چه شرایطی متعادل شود اظهار نظر‌های متفاوتی از سوی فعالان بازار خودرو وجود دارد. اما آنچه همه کارشناسان بر سر آن اتفاق نظر دارند، آن است که اولین گام، آزادسازی واردات خودرو‌ است.

در بازارهای جهانی، با اضافه شدن تقریباً ۱۰ هزار دلار به قیمت یک خودرو، در بازار خودرو‌های دست دوم، سدان هیبریدی کره جنوبی بیش از ۶۰ درصد گرانتر از سال گذشته شده است. هیوندای سوناتا نزدیک به ۱۰ هزار دلار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و هیچ نشانه ای از کاهش این روند وجود ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان